Kurvák mindehol. (?)

 Az alábbi írásom reakció egy facebookon látott posztra, amely így nézett ki:

Ha egy nőt megerőszakoltak, a kenyérbolt előtt összesúgtak az asszonyok a nő háta mögött. A nő onnantól kezdve számkivetett lett. Ő lett a falu kurvája. A szégyen bélyegét ütötték rá. Pedig ő aztán semmiről nem tehetett. Az állami gazdaság tehenészetéről ment haza hajnalban, és a kocsma előtt elkapta pár részeg. 
Anyámat is kurvázták, mert sminkelte magát. Ne tessék báli sminkre gondolni, csak minimálra. Ezt az általános iskolában tudtam meg, amikor viták hevében aduászként előhúzta a traktoros fia. Én akkor még nem tudtam, mit jelent az, hogy kurva, otthon megkérdeztem. Anyám éppen a Párizsban vásárolt parfümével fújt a nyakára egyet. Leszarta, mit mondanak rá. 
- Nem kell ezekkel foglalkozni - mondta, majd belenézett a tükörbe, megigazította a Made in England rúzsát, és elment a kenyérboltba provokálni az asszonyokat, akik előre köszöntek neki. Mert mégiscsak a falu állatorvosának a felesége volt.

 Sajnos ez a falusi felfogás sokszor kiszivárog onnan, sőt, inkább az emberek fejébe szivárog bele, mindegy, hol élnek. Emlékszem, mikor kiskoromban szoknya volt rajtam és azzal legyeztem magam, mert melegem volt. Rám szóltak, hogy ilyet csak a kurvák csinálnak, pedig akkor még nem is tudtam, mit jelent ez a szó, nyolc éves korom környékén. Meg amikor elkezdtem festeni a körmömet, később, mint a korosztályom (mert nem volt megengedve otthon) és azt mondták a családban, hogy a kurvák festik a körmüket - és aztán már könnyű volt mindent a kurvákkal egybekötni: csak azok festik magukat, azok nem tudják hogy kell megpucolni a krumplit stb. A szavaknak jelentése van, ezt egy intelligens ember megérti és figyelembe veszi, aki annak tartja magát az értse meg és vegye figyelembe, a többiek pedig éljenek együtt a saját felfogásukkal, mert végső soron úgyis az ő fejükben van, nekik lehet nehéz szelektálni a szavak között, meg megérteni azoknak a jelentését és helyesen használni.
 Sokáig gondolkoztam, hogy hol végződik az egyszerű gondolkodás és hol kezdődik a butaság, illetve melyikkel mit lehet megmagyarázni, melyik mire elég és melyik hogyan érthető meg egy olyan számára, mint például én.
 Sok évig laktam falun, annak is több árnyalatát sikerült megtapasztalnom és végül arra jutottam, hogy bizonyos dolgok egyszerűen agglomerálódnak a falu szó köré és nem igazán látszanak változni az évek alatt, még annak ellenére sem, hogy véleményem szerint manapság az interneten található tartalmak befolyásolnak a nagyrészt szinte mindenkit - és azokat a tartalmakat pedig mi választjuk meg (hogy milyen tartalmakat fogyasztunk, minek hiszünk és minek nem, legalábbis Magyarországon még elviekben igen, nem úgy, mint mondjuk Oroszországban), szóval ha fejlődni akarunk vagy nyitni valamilyen információ felé, akkor az tádám, ott van az orrunk előtt egyből. És hogy miért mondom ezt és hogyan kötöm össze a kettőt? 
 Úgy, hogy az emberek szűk látókörűek. Tapasztalataim szerint minél vidékebbre utazunk, annál több szűk látókörű emberrel találkozunk, akik nem élnek azzal a lehetőséggel, hogy edukálják magukat bizonyos dolgokkal kapcsolatban, vagy változtassanak egy már megszokott, berögzült véleményen. És ezen a téren - ebben a dologban, a falusiak sokszor tényleg le vannak maradva. Ezért a falu szóhoz kötődik az alapvetően egyszerűbb gondolkodásmód, még 2019-ben is, amikor az információ ugyanúgy tud terjedni mindenhová. Falun kevesebb az ember, nem annyira sokszínűek vagy ha azok is lennének, nem lesznek azok, mert kevés ember között nehéz eltérő véleményt formálni, beszorulva egy ítéletes közösségbe, illetve másnak lenni a nyomás miatt, amit a szűk látásmód idéz elő, főleg, ha ebbe lett belenevelve az ember és ebben is élt egész életében. Nem városi legenda az sem, hogy falun terjednek legjobban a pletykák, mindenki tudni akar mindent - kevés a szórakozási lehetőség, az emberek unatkoznak, maximum kocsmába mennek el - és ott mi van? Pletykák. Így terjed minden sztori, amire mindenki kíváncsi. A kíváncsiság pedig elferdíti a valóságot, illetve sokszor rosszindulattal társul. A rosszindulatú, szűk látókörű gondolkodásmód pedig olyanokat mondat az emberekkel, hogy "csak a kurvák festik magukat, keresztanyád is akkor festette a körmét, mikor átjárt takarítani a szomszéd faluba és kurva is lett belőle".
 Meg ugye ott van a butaság is -ami lakóhelytől független- , annak a hiánya, hogy az ember saját véleményt tudjon alkotni a beérkező impulzusok hatására, képes legyen meglátni mások véleményében, hogy mennyi a valóságalapja és így szelektálni azt, hogy mi az a vélemény, amin osztozni akar, meg osztozni kéne. Ez mondatja még azt, hogy aki sminkeli magát, az kurva. Vagy hogy akinek műkörme van, az nem tud krumplit pucolni és bizony aki azt nem tud, az kurva.
 A szavakhoz társul jelentés, emberek. Ezt azoknak mondom például, akik lekurváztak, mikor magassarkút vettem fel. Meg azoknak, akik miatt sokáig nem kentem vörös rúzst a számra, vagy ha igen, azt hittem, olyan vagyok, mint egy kurva. (mert ennyire van hatással minden beérkező impulzus a fiatalokra) Meg akik miatt 14 évesen az átlátszó körömlakkot kapargattam le az órán az ujjamról, mert nem akartam kurva lenni.
 Au revoir, kedvesek, szinte minden másnap vörös rúzs van a számon, magassarkút hordok és nem, nem lett belőlem kurva.
 Ja és még egy utolsó: kurvák amúgy azért léteznek, mert láthatóan igényt tart rájuk a társadalom már hosszú, hosszú ideje. Legtöbbször olyanok tudják a legjobban, mit csinál valójában egy kurva, akiknek tapasztalatuk van velük. A különbséget is pontosan ezért kéne tudniuk, hogy miért nem lesz valaki kurva attól, ha kirúzsozza a száját. Aztán ők használják ezt a szót jelzőként, fogják rá olyan dolgokra, amiket nem fed le. Férfi. Nő. Ember. Szóval chill.


Ui.: Ehhez a kurvázáshoz amúgy kapcsolódik még, hogy ebben a hímsoviniszta világban mindenre rá lehet már húzni ezt a szót. Hajlok rá, hogy írjak egy bejegyzést, ahol kivesézem ezt a ki hány emberrel-mikor-hol-kivel témát. Mert ott is megy a kurvázás rendesen ugyebár, főleg, ha nőkről van szó. (és én nem vagyok divatfeminista, de ez a téma szintén megérdemelne egy posztot) Illetve ez a poszt semmilyen formában nem a falusiak ellen szól, egyáltalán nem jelenti, hogy szerintem visszamaradott közeg lenne, amit írtam, csak a facebook posztra írt reakcióm kontextusában állja meg a helyét, a falusiak kritizálása távol áll tőle.

Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.